Tidligt foto (daguerreotypi) af den danske pige Louisa Bauditz og hendes amme Charlotte Hodge, ca. 1847.
Louisa MacPherson Bauditz med sin barnepige, Charlotte Hodge, i baggrunden

Foto: Ophav ukendt

Billeder og kolonihistorie - udskoling og ungdomsuddannelser

De vestindiske øer, St. John, St. Croix og St. Thomas var dansk koloni fra 1600-tallet til 1917. Undervisningsforløbet introducerer en række kilder til den danske kolonitid i Caribien.

Det Kgl. Biblioteks omfattende samlinger er fyldt med enestående materiale, som sjældne håndskrifter, håndskrevne noder, private breve, unikke lydfiler, Netto-reklamer, digitaliserede aviser og meget, meget mere.

Vi er ikke som mange andre biblioteker – vi er nemlig et forskningsbibliotek med forskere, arkivarer og mange andre fagfolk, der arbejder inden for højt specialiserede områder. Alle er eksperter på hvert deres felt. 

I dette undervisningsforløb møder I en af eksperterne, nemlig Mette Kia Krabbe Meyer. Hun er forsker med speciale i fotografi og kolonihistorie.

I forløbet bliver I introduceret til de billeder og kort, som biblioteket har om den danske kolonitid i Caribien. Mette Kia fortæller om forskellige motiver, genrer og stilarter og om, hvordan man kan fortolke billederne i et socialt og et politisk perspektiv.

De tre vestindiske øer, St. John, St. Croix og St. Thomas, var dansk koloni fra 1600-tallet til 1917, hvor Danmark solgte øerne til den amerikanske stat. På øerne etableredes plantager, og særlig sukkerindustrien gjorde Danmark rig. Rigdommen skabtes imidlertid af slavegjorte, der blev sejlet til øerne fra Afrikas østkyst og levede under umenneskelige forhold i den danske koloni. Efter ophævelsen af slaveriet fortsatte undertrykkelsen i et klasseopdelt samfund med udbredt racisme.

Det Kgl. Bibliotek har mange kilder til Caribiens kolonihistorie: Bøger og breve, postkort og fotografier med overvejende danskeres billeder og beskrivelser af øerne. Beskrivelser og afbildninger er lavet i en særlig tid og ofte ud fra en særlig kunstnerisk æstetik. De er også fremstillet ud fra et særligt ønske eller med et særligt formål. De er således aldrig neutrale vinduer til fortiden.

Der er udarbejdet et onlineundervisningsmateriale om emnet. Materialet supplerer undervisningsforløbet og kan bruges enten før eller efter jeres besøg, men kan også bruges selvstændigt.  

Praktisk

Målgruppe: 9.-10. klasse, gymnasiale og andre ungdomsuddannelser, VUC

Fag: Historie, dansk, billedkunst.

Kompetencemål: Forløbet understøtter følgende kompetencemål for udskolingen fra Fælles Mål:

  • Kildearbejde (Historie): Eleven kan vurdere løsningsforslag på historiske problemstillinger.
  • Historiebrug (Historie): Eleven kan forklare samspil mellem fortid, nutid og fremtid.
  • Fortolkning (Dansk): Eleven kan forholde sig til kultur, identitet og sprog gennem systematisk undersøgelse og diskussion af litteratur og andre æstetiske tekster.

Læringsmål: Eleverne har viden om Det Kgl. Bibliotek som kulturinstitution, forskningsinstitution og arkiv. Eleverne har indblik i blandt andet forskning og formidling som karrierevej og specielt forskning i kolonihistorie og billeder. Eleverne får skærpet deres kritiske sans.

Pris: 550 kr.

Varighed: 90 minutter

Spisning

Tid til spisning af madpakker i Galejsalen skal bookes på forhånd. På grund af andre aktiviteter i lokalet kan vi kun tilbyde 15 minutter til spisning. Det kan både gøres før og efter undervisningen. Om sommeren anbefaler vi, at I nyder jeres madpakker udendørs i Bibliotekshaven eller ved havnekajen.