Børnenes Bibliotek – Vejledning til pædagoger og lærere – Dagtilbud og 0.-1. klasse
I undervisningsforløbet oplever børnene kulturarven ved Det Kgl. Bibliotek gennem kreative workshops, leg og fordybelse i bibliotekets børneunivers, Børnenes Bibliotek.
Før, under og efter forløbet
For at give børnene de bedste forudsætninger for læring er forløbet struktureret i et før-, under- og efterforløb. Det er lavet, så du kan klæde børnene godt på til besøget på Det Kgl. Bibliotek. Som refleksion over besøget anbefaler vi en dialog om jeres oplevelser, når I kommer tilbage til daginstitutionen eller skolen. Selve besøget i Den Sorte Diamant varer to timer.
Før besøget
Forløbet starter hjemme hos jer, hvor I selv forbereder jer på besøget med en kort samtale, og børnene informeres om undervisningsforløbet. Vi anbefaler, at du taler med børnene om følgende:
- I skal besøge Det Kgl. Bibliotek. Det er hele Danmarks bibliotek, som passer på bøger, breve, fotografier og andet materiale, som er vigtig for vores historie. Det kalder man kulturarv.
- På Det Kgl. Bibliotek skal I besøge Børnenes Bibliotek. Der kan I lave jeres egen maske, klæde jer ud, læse bøger, udforske arkivskabe og spille spil.
Under besøget – 2 timer
Ved indgangen til Den Sorte Diamant mødes I af en underviser fra Det Kgl. Bibliotek. Underviseren vil tage jer med gennem huset og stå for undervisningen i undervisningslokalet. Underviseren vil introducere børnene til huset og guide jer gennem aktiviteterne i undervisningslokalet. Når undervisningsforløbet er slut følger underviseren jer tilbage til hovedindgangen.
Lærerens/pædagogens rolle
Du vil som lærer/pædagog hjælpe til undervejs særligt ved den kreative workshop, hvor du sammen med bibliotekets underviser hjælper eleverne med at lave deres masker. Bibliotekets underviser sørger for at guide både dig og eleverne undervejs.
Efter besøget
Efter besøget på biblioteket anbefaler vi, at I laver en opsamling, hvor I taler om besøget. Stil eventuelt eleverne følgende spørgsmål:
- Nævn én ting, som I kan huske fra besøget.
- Hvad var det bedste I oplevede på biblioteket?
- Hvad vil I fortælle til jeres forældre om besøget på Det Kgl. Bibliotek?
Fælles mål, læreplanstemaer og læringsmål
Det Kgl. Biblioteks læringsmål:
- Børnene udtrykker sig kreativt gennem æstetiske produkter.
- Børnene øver sig i at læse og fordybe sig i bøger.
- Børnene opnår viden om kulturarven ved biblioteket gennem leg, kreativitet og fordybelse.
- Børnene har kendskab til Det Kgl. Bibliotek som hele Danmarks bibliotek og som et kulturhus for dem.
Undervisningsforløbet understøtter følgende læreplanstemaer for dagtilbud
- Kultur, æstetik og fællesskaber
- Krop, sanser og bevægelse
- Kommunikation og sprog
Undervisningsforløbet understøtter følgende Fælles Mål fra grundskolen
Billedkunst efter 3. klasse
Kompetenceområde: billedfremstilling
Kompetencemål: eleven kan udtrykke sig i plane, rummelige og digitale billeder.
Dansk efter 2. klasse
Kompetenceområde: læsning
Kompetencemål: eleven kan læse enkle tekster og bruge dem i hverdagssammenhænge.