Lærervejledning - Byg en bog - Mellemtrin
Lærervejledning til undervisningsforløbet Byg en bog for mellemtrinnet. Lær om boghåndværk på Det Kgl. Bibliotek og byg selv en bog.
Undervisningsforløb 4.-6. klasse
I dette undervisningsforløb fremstiller eleverne selv en bog med udgangspunkt i boghåndværkets traditionelle metoder, teknikker og design. Bogens materialer er fabrikeret af håndbogbinderne fra Det Kgl. Biblioteks bevaringsafdeling, der til daglig arbejder med at indbinde og beskytte bøgerne i bibliotekets enorme samlinger.
I undervisningsforløbet laver eleverne selv bogens udstyr, såsom bogbind og bogblok, og de vælger selv designet og det æstetiske udtryk til deres bøger. Eleverne bliver introduceret til Det Kgl. Biblioteks samling af bøger og historien om den bogglade konge, Frederik 3., som startede Det Kgl. Bibliotek. Eleverne får kendskab til boghåndværket gennem tiden og frem til i dag. I forløbet får eleverne erfaring med designproces, udførelsen af et håndværk samt viden om boghåndværkets historie.
Fællesmål
Håndværk og design efter 3., 4., 5., 6. klasse
Kompetenceområde: Håndværk – forarbejdning
Kompetencemål: Eleven kan anvende værktøjer, redskaber og maskiner forsvarligt til forarbejdning af materialer. Herunder: Håndværktøj og redskaber, Teknikker, Arbejdsformer, Maskiner og Sikkerhed.
Kompetenceområde: Håndværk – materialer
Kompetencemål: Eleven kan forarbejde materialer i forhold til produktets form, funktion og udtryk. Herunder: Materialekendskab, Materialeforarbejdning og Materialekombination og udtryk.
Kompetenceområde: Design
Kompetencemål: Eleven kan arbejde med enkle designprocesser knyttet til egen produktfremstilling. Herunder: Idéudvikling, Idéafprøvning, Produktrealisering og evaluering.
Før, under og efter forløbet
For at give eleverne de bedste forudsætninger for læring er forløbet struktureret i et før-, under- og efterforløb. Det er skabt, så du kan klæde alle elever godt på til at komme på besøg på Det Kgl. Bibliotek. Eftermaterialet er ligeledes skabt som et værktøj til at gå i dialog om jeres erfaringer, når I kommer tilbage til klasselokalet. Før- og efterarbejdet kan fylde i omfanget af 2-3 lektioner. Selve besøget på Den Sorte Diamant varer 2,5 timer.
Forberedelse i klassen (før besøget) – 1 lektion
Forløbet starter på skolen, hvor I som klasse selv forbereder jer på besøget med en introduktionsvideo (5 min.) fra biblioteket. I videoen præsenteres eleverne for Det Kgl. Biblioteks historie om den bogglade konge, Frederik 3., og for boghåndværket. Spørgsmålene kan du stille til klassen efterfølgende for at etablere en dialog forud for besøget.
- Hvordan startede Det Kgl. Bibliotek?
- Hvad handlede kong Frederik 3.’s bøger om?
- Hvorfor er det vigtig at passe godt på Det Kgl. Biblioteks bøger?
- Hvad kan et bogbind bruges til?
Under besøget – 2,5 timer
Under besøget introduceres eleverne for Det Kgl. Bibliotek ved en kort rundvisning i huset. Gennem dialogisk undervisning bliver klassen præsenteret for bibliotekets historie, for kong Frederik 3.’s bogsamling og for boghåndværket ved en af bibliotekets undervisere. Efterfølgende skal eleverne deltage i en workshop, hvor de selv skal være kreative og bygge deres egen bog.
Lærerens rolle
Du vil som lærer hjælpe til undervejs særligt ved workshoppen, hvor du assisterer bibliotekets underviser ved at hjælpe eleverne med at samle bøgerne. Bibliotekets underviser sørger for at guide både dig og eleverne undervejs.
Efterarbejde i klassen – 1-2 lektioner
Efter besøget har I mulighed for at fortsætte arbejdet hjemme på skolen, hvor eleverne kan reflektere over deres eget forhold til bøger. Den bog, som eleverne bygger, indeholder en række opgaver til refleksion, som eleverne kan udfylde hjemme på skolen. Disse opgaver bygger videre på de emner og indtryk, som eleverne har fået fra biblioteket.
Opgavefacit til efterarbejde
Herunder finder du facit på to af opgaverne, som eleverne skal løse hjemme på skolen. De resterende hjemmeopgaver har ikke et fælles facit, men er lavet til elevernes individuelle refleksioner.