Lærervejledning til Den hemmelige have på magtens ø
Her finder du lærervejledningen til Den hemmelige have på magtens ø.
Besøg Bibliotekshaven med din 0.-2. klasse og bliv klogere på havens historie og nyd dens natur. Materialet er til brug på egen hånd og er udviklet til brug af én klasse med en-to lærere.
Materialet består af to dele:
- Et eksemplar til læreren
- Et eksemplar til hver af eleverne
Hvis du vil orientere dig i materialet inden besøget, og eventuelt udvælge opgaver, så skriv til undervisning@kb.dk og bed om en pdf af lærermaterialet.
Materialet til hele klassen hentes på dagen for jeres besøg i Det Kgl. Biblioteks butik kaldet Diamantinformationen. Se butikkens åbningstider. Når I har hentet materialet, kan I gå i haven, som ligger på den anden side af vejen bag Bibliotekets gamle bygning. Husk at tage hensyn til andre, som besøger haven samtidig med jer.
Lærereksemplaret
Materialet til læreren består af 16 kort, som bruges til at vejlede børnene i opgaveløsningen. Hvert kort omhandler et sted i haven eller noget, som er sket i haven. Hvert kort stiller en opgave, hvor eleverne for eksempel skal undersøge, tegne, skrive eller tale sammen. Som lærer læser du kortene op for eleverne og stiller opgaven. Kortene er illustreret på begge sider, så eleverne kan se på forsiden af kortet, mens du læser teksten på bagsiden op.
Opgaverne løses sammen, hvor nogle af opgaverne også kan besvares af eleverne individuelt. Husk dog, at I skal følges ad som gruppe, når I går rundt i haven. Kortene er nummererede og i rækkefølge, men det er helt op til jer, hvilke og hvor mange I vil afprøve. Dog anbefales det at starte med kort nr. 1, som giver en introduktion til haven og aktiviteterne.
Eleveksemplaret
Materialet til eleverne består af en blyant og en opgaveplade udformet som en lågekalender (julekalender). Hver elev får deres egen opgaveplade med 16 låger. Bag hver låge er en tegning og plads til at svare på opgaven fra lærerens kort. Tegningerne og opgaverne bag lågerne matcher dem, som vises på lærereksemplarets kort. Låge nr. 1 i eleveksemplaret passer således til kort nr. 1 i lærereksemplaret.
Eleverne bruger opgavepladen ved, at du beder dem finde en bestemt låge, for eksempel nr. 1., og åbne den. Derefter læser du opgaven fra lærereksemplaret op for eleverne. Herefter bruger eleverne tegne- eller skrivefelt, som er i den pågældende låge til at svare på opgave. Ved nogle opgaver skal der ikke tegnes eller skrives, men i stedet udforskes.
Eleverne må tage både opgaveplade og blyant med sig hjem efter besøget.