Lærervejledning til udskoling og ungdomsuddannelser - Trolddom, spådom og fordom

Vejledning til udskoling og ungdomsuddannelser - i Trolddom, spådom og fordom.

Undervisningsforløbet

I undervisningsforløbet Trolddom, spådom og fordom oplever, undersøger og fortolker eleverne magiske værker fra bibliotekets samlinger. Vi besøger udstillingen Mellem Himmel og Jord, hvor eleverne inviteres med ind i en verden fuld af fascinerende uforklarligheder.

Der sættes særligt fokus på elevernes egen opfattelse, oplevelse og fortolkning af udstillingens værker. Sammen tager vi dialogen om, hvordan man i fortiden og nutiden har forstået, forklaret og dokumenteret det uforståelige, og de flydende grænser mellem videnskab og magi.

Dialog, samarbejde og undersøgelse er undervisningsforløbets fundament. Sammen med en underviser fra biblioteket guides eleverne ind i udstillingens temaer, og i grupper undersøger de udstillingen. I kan opleve sygdomskurerende trolddomsbøger, okkulte fotografier, alkymistiske eksperimenter, kærlighedsfremkaldende spådomme, beretninger om fantastiske væsener, mystiske manifestationer og mange andre magiske genstande.

Udstillingen

Mellem Himmel og Jord er Det Kgl. Biblioteks nye særudstilling, hvor magiens historie for første gang træder frem fra samlingernes mørke som en fælles fortælling. Dørene åbnes til sjældne trolddomsbøger, alkymistiske skrifter, okkulte fotografier og rituelle genstande.

I syv sanselige rum bliver bibliotekets mest mystiske skatte vakt til live. Opskriften på De Vises Sten; historien om havfruen, der blev fanget på Borneo; originale trolddomsbøger skrevet med kodeskrift og gådefulde tegn; åndefotografier fra starten af 1900-tallet med ektoplasma og svævende borde; manualer til spådom og fremtidsprofetier, beskyttende amuletter – og enestående værker fra middelalderen lukker beskueren ind i en helt anden tid. Lad fantasien flyve og bliv samtidig klogere på magi og magiens betydning fra fortid til nutid.

Udstillingen huser også et vaskeægte hekseværksted. I mere end 40 år boede heksen Dannie Druehyld i Rold Skov, hvor hun havde sit værksted fyldt med urter, rariteter og magiske genstande. I samarbejde med Dannie Druehylds datter, Marie Druehyld, genskaber udstillingen et stykke af det originale værksted, som Dannie Druehyld brugte helt op til sin død i 2021. Det er en særlig og sjælden mulighed for at se, hvordan en af de få hekse fra vores tid arbejdede.

Tag med på en færd gennem årtusinders fascination af det, der måske findes mellem himmel og jord. 

Det Kgl. Biblioteks læringsmål

Eleverne har indblik i magiske værker fra kulturhistorien. Eleverne har viden om menneskets blik på verden i fortid og nutid og kan reflektere over brugen af magiske genstande.

Fælles mål

Dansk efter 9. klasse

Kompetenceområde: Fortolkning

Kompetencemål: Eleven kan forholde sig til kultur, identitet og sprog gennem systematisk undersøgelse og diskussion af litteratur og andre æstetiske tekster. Herunder: Oplevelse og indlevelse, Undersøgelse, Fortolkning, Vurdering og Perspektivering.

Historie efter 9. klasse

Kompetenceområde: Kronologi og sammenhæng

Kompetencemål: Eleven kan på baggrund af et kronologisk overblik forklare, hvorledes samfund har udviklet sig under forskellige forudsætninger. Herunder: Kronologi, brud og kontinuitet, Principper for overblik Det lokale, regionale og globale og Historiekanon.

Kompetenceområde: Historiebrug

Kompetencemål: Eleven kan forklare samspil mellem fortid, nutid og fremtid. Herunder: Historiske scenarier, Konstruktion og historiske fortællinger og Historisk bevidsthed.

Kristendomskundskab efter 9. klasse

Kompetenceområde: Ikke-kristne religioner og andre livsopfattelser

Kompetencemål: Eleven kan forholde sig til hovedtanker og problemstillinger i de store verdensreligioner og livsopfattelsers oprindelse, historie og nutidige fremtrædelsesformer. Herunder: Hovedtræk, Grundbegreber og Fremtrædelsesformer.

Før, under og efter besøget

For at give eleverne den bedste forudsætning for læring er forløbet struktureret i et før- under, og efterforløb. Denne lærervejledning giver inspiration til, hvordan du som lærer forud for besøget på Det Kgl. Bibliotek klæder eleverne på til, hvordan I efterfølgende kan arbejde med stoffet sammen i klassen.

Før besøget – 1 lektion

Undervisningen starter på skolen, hvor eleverne introduceres til nogle af de temaer, som I kommer til at møde i udstillingen i Den Sorte Diamant. Efterfølgende gennemgår I svarene sammen i plenum, og her kan I også tale om følgende sætning og dens betydning: Mellem Himmel og Jord.

Opgave til eleverne: Research på google efter følgende fire emner: magi, alkymi, hekse og spådomme. Skriv sætninger og stikord, der definerer de tre emner. Gennemgå jeres svar sammen i grupper eller på klassen.

Under besøget – 2 timer

Under besøget introduceres eleverne for de mest magiske dele af vores kulturhistorie ved en af bibliotekets undervisere. Gennem dialogbaseret undervisning, gruppearbejde og egen undersøgelse vil eleverne blive præsenteret for en række udvalgte historiske nedslag og temaer, der knytter sig til magi i udstillingen Mellem Himmel og Jord. Afslutningsvis samler klassen op på udstillingsbesøget og temaerne med bibliotekets underviser. Som lærer må du meget gerne koble til undervisningen på skolen undervejs samt drage paralleller til elevernes forforståelse og viden om emnerne.

Efterarbejde i klassen – 1 lektion

Efter besøget på Det Kgl. Bibliotek har I mulighed for at arbejde videre med de syv temaer, som I oplevede i udstillingen. Brug elevernes svar på opgavearket samt nedenstående spørgsmål til en videresamtale om emnet Magi.

  • Hvordan oplever du magi i din hverdag?
  • Har du selv en magisk genstand? Uddyb dit svar.
  • Find så mange eksempler på kendte hekse som muligt. De kan være både fiktive og virkelige.
  • Hvilke spådomme har du sidst hørt om? Uddyb dit svar.