Lærervejledning - Byg en bog - udskoling

Lærervejledning til undervisningsforløbet Byg en bog for udskolingen. Lær om boghåndværk på Det Kgl. Bibliotek og byg selv en bog.

Undervisningsforløb 7.- 8.- 9. klasse (valgfag) 

I dette undervisningsforløb fremstiller eleverne selv en bog med udgangspunkt i boghåndværkets traditionelle metoder, teknikker og design. Bogens materialer er fabrikeret af håndbogbinderne fra bibliotekets bevaringsafdeling, der til daglig arbejder med at indbinde og beskytte bøgerne i bibliotekets enorme samlinger.  

I undervisningsforløbet laver eleverne selv bogens udstyr, såsom bogbind og bogblok, og de vælger selv designet og det æstetiske udtryk til deres bøger. Eleverne bliver introduceret til bibliotekets samling af bøger og historien om den bogglade konge, Frederik III, som grundlagde Det Kgl. Bibliotek. Eleverne får kendskab til boghåndværket gennem tiden og frem til i dag. I forløbet får eleverne erfaring med designproces, udførelsen af et håndværk samt viden om boghåndværkets historie. 

Læringsmål 

  • Eleverne har viden om bogens opbygning samt forståelse for bøgers materialitet og design. 
  • Eleverne har indsigt i det traditionelle boghåndværk gennem undervisning og ved brug af egne hænder. 
  • Eleverne kan indgå i en designproces relateret til et bestemt håndværk.  
  • Eleverne kan reflektere over deres eget brug af bøger i hverdagen. 

Fællesmål 

Håndværk og design (valgfag) efter 7., 8., 9. klasse 

Kompetenceområde: Håndværk – forarbejdning 

Kompetencemål: Eleven kan målrettet og sikkert anvende værktøjer, redskaber og maskiner til forarbejdning af materialer. Herunder: Håndværktøj og redskaber, Teknikker, Arbejdsformer, Maskiner og Sikkerhed. 

Kompetenceområde: Håndværk – materialer 

Kompetencemål: Eleven kan selvstændigt forarbejde mangeartede materialer i forhold til produktets funktion og udtryk. Herunder: Materialekendskab, Materialeforarbejdning, Materialekomposition og udtryk og Materialesikkerhed. 

Kompetenceområde: Design 

Kompetencemål: Eleven kan arbejde med komplekse designprocesser knyttet til produktfremstillinger. Herunder: Idéudvikling, Eksperiment og analyse, Produktrealisering og Evaluering. 

Før, under og efter forløbet 

For at give eleverne de bedste forudsætninger for læring er forløbet struktureret i et før-, under- og efterforløb. Det er skabt, så du kan klæde alle elever godt på til at komme på besøg på biblioteket. Eftermaterialet er ligeledes skabt som et værktøj til at gå i dialog om jeres erfaringer, når I kommer tilbage til klasselokalet. Før- og efterarbejdet kan fylde i omfanget af 2-3 lektioner. Selve besøget på biblioteket varer 2,5 timer. 

Forberedelse i klassen (før besøget) – 1 lektion 

Forløbet starter på skolen, hvor I som klasse selv forbereder jer på besøget med en introduktionsvideo (5 min.) fra biblioteket. I videoen præsenteres eleverne for Det Kgl. Biblioteks historie om den bogglade konge, Frederik III, og for boghåndværket. Spørgsmålene kan du stille til klassen efterfølgende for at etablere en dialog forud for besøget. 

  1. Hvordan startede Det Kgl. Bibliotek? 
  2. Hvad handlede kong Frederik III’s bøger om? 
  3. Hvorfor er det vigtig at passe godt på Det Kgl. Biblioteks bøger? 
  4. Hvad kan et bogbind bruges til? 

Eleverne kan desuden selv søge på nettet omkring boghåndværk og blive klogere på bogens opbygning og de redskaber, som bogbinderen bruger. Lav eventuelt en liste over de nye begreber fra boghåndværket, som I støder på i jeres søgning. 

Under besøget – 2,5 timer 

Under besøget introduceres eleverne for Det Kgl. Bibliotek ved en kort rundvisning i huset. Gennem dialogisk undervisning bliver klassen præsenteret for bibliotekets historie, for kong Frederik III’s bogsamling og for boghåndværket ved en af bibliotekets undervisere. Efterfølgende skal eleverne deltage i en workshop, hvor de selv skal være kreative og bygge deres egen bog. 

Lærerens rolle 

Du vil som lærer hjælpe til undervejs særligt ved workshoppen, hvor du assisterer bibliotekets underviser ved at hjælpe eleverne med at samle bøgerne. Bibliotekets underviser sørger for at guide både dig og eleverne undervejs. 

Efterarbejde i klassen – 1-2 lektioner 

Efter besøget har I mulighed for at fortsætte arbejdet hjemme på skolen, hvor eleverne kan reflektere over deres eget forhold til bøger. Den bog, som eleverne bygger, indeholder en række opgaver til refleksion, som eleverne kan udfylde hjemme på skolen. Disse opgaver bygger videre på de emner og indtryk, som eleverne har fået fra biblioteket. Eleverne kan præsentere deres udfyldte bøger for hinanden i grupper eller sammen i klassen. 

Forslag til viderearbejde 

Find en bog derhjemme, du synes har et flot design. Hvad gør designet til noget særligt? Lav en beskrivelse af bogen, hvor du kommer ind på bogens udseende og design. Forsøg at bruge så mange begreber fra boghåndværket som muligt. Præsentér bogen og beskrivelsen for din gruppe eller for klassen. 

Opgavefacit til efterarbejde 

Herunder finder du facit på to af opgaverne, som eleverne skal løse hjemme på skolen. De resterende hjemmeopgaver har ikke et fælles facit, men er lavet til elevernes individuelle refleksioner. 

Oversigt over bogens forskellige dele

Foto: Det Kgl. Bibliotek

Illustration der viser de forskellige håndværktøjer til bogbinderi

Foto: Det Kgl. Bibliotek