Juleønsker - Lærervejledning

I undervisningsforløbet Juleønsker oplever eleverne julegavernes historie. Sammen med en underviser fra biblioteket skal I dykke ned i Det Kgl. Biblioteks samlinger og udforske, hvad børn ønskede sig

Før, under og efter forløbet

For at give eleverne de bedste forudsætninger for læring er forløbet struktureret i et før-, under- og efterforløb. Det er skabt, så du kan klæde alle elever godt på til at komme på besøg på Det Kgl. Bibliotek. Som refleksion over besøget anbefaler vi en dialog i klassen om jeres oplevelser, når I kommer tilbage til klasselokalet. Før- og efterarbejdet kan fylde ca. 1 lektion. Selve besøget i Den Sorte Diamant varer 1,5 timer.

Før besøget

Forløbet starter på skolen, hvor I som klasse selv forbereder jer på besøget med en kort samtale, hvor eleverne informeres om undervisningsforløbet. Vi anbefaler, at du taler med eleverne om følgende:

  • I skal besøge Det Kgl. Bibliotek. Det er hele Danmarks nationalbibliotek, som passer på bøger, breve, fotografier og andet materiale, som er vigtig for vores historie.
  • På Det Kgl. Bibliotek skal I høre om, hvad børn ønskede sig til jul i gamle dage, og hvad de skrev på deres ønskesedler.
  • Sammen med en underviser fra biblioteket skal I undersøge, hvad H.C. Andersen skrev om julegaver. I skal også høre om drengen Peter, der levede for mere end 200 år siden, og høre, hvad han ønskede sig til jul. Og så skal I se billeder fra varehuskataloger fyldt med legetøj, som børn kunne ønske sig i gamle dage.
  • I skal også selv skrive og tegne ønskesedler. I kan evt. begynde at tænke over, hvad I ønsker jer til jul.

Under besøget – 1,5 time

Ved indgangen til Den Sorte Diamant mødes du og eleverne af en underviser fra Det Kgl. Bibliotek. Underviseren vil tage jer med gennem huset og stå for undervisningen i undervisningslokalet, Galejsalen. Underviseren vil introducere børnene til huset og sammen med eleverne udforske materiale fra bibliotekets samlinger. Undervejs skal eleverne skrive deres egne ønskesedler inspireret af de gamle ønsker. Når undervisningsforløbet er slut følger underviseren jer tilbage til hovedindgangen.

Lærerens rolle

Du vil som lærer hjælpe til undervejs særligt ved skriveworkshoppen, hvor du sammen med bibliotekets underviser hjælper eleverne med at skrive deres ønskesedler. Bibliotekets underviser sørger for at guide både dig og eleverne undervejs.

Efter besøget

Efter besøget på Det Kgl. Bibliotek kan I arbejde videre hjemme på skolen. Vi anbefaler, at I laver en opsamling, hvor I taler om besøget, genopfrisker pointerne fra undervisningsforløbet og taler om elevernes ønskesedler. Stil evt. eleverne følgende spørgsmål:

  • Nævn én ting, som I kan huske fra besøget.
  • Hvad var det bedste I oplevede på biblioteket?
  • Hvad vil I fortælle til jeres forældre om besøget på Det Kgl. Bibliotek?
  • Kan I huske, hvad børn ønskede sig til jul i gamle dage? Hvad fik f.eks. drengen Peter i julegave? (tinsoldater)
  • Hvad ønsker I jer til jul? Og minder jeres ønsker om de ønsker, som børn havde i gamle dage?

Fællesmål og læringsmål

Det Kgl. Biblioteks læringsmål:

Eleverne har viden om julegavernes kulturhistorie og indblik i legetøjets historie. Eleverne kan formulere og kommunikere egne ønsker, reflekterer over dem og danne paralleller til børns ønsker i fortiden.

Undervisningsforløbet understøtter følgende Fælles Mål fra grundskolen:

Dansk efter 2. klasse:

Kompetenceområde fremstilling: Eleven kan udtrykke sig i skrift, tale lyd og billede i nære og velkendte situationer.

Kompetenceområde fortolkning: Eleven kan forholde sig til velkendte temaer gennem samtale om litteratur og andre æstetiske tekster.

Dansk efter 4. klasse:

Kompetenceområde fremstilling: Eleven kan udtrykke sig i skrift, tale, lyd og billede i formelle situationer.

Kompetenceområde fortolkning: Eleven kan forholde sig til velkendte temaer i eget og andres liv gennem undersøgelse af litteratur og andre æstetiske tekster.

Historie efter 4. klasse

Kompetenceområde kronologi og sammenhæng: Eleven kan relatere ændringer i hverdagen over tid til eget liv.

Kompetenceområde kildearbejde: Eleven kan anvende kilder til at opnå viden om fortiden.