kanonfotograf bag sit kamera

Foto: Peter Elfelt

Foto, identitet og fællesskab - mellemtrin

Udforsk portrætterne i bibliotekets fotoudstilling "Kameraet og os" og tænk over hvordan I selv bruger fotografiet.

I dette undervisningsforløb besøger eleverne udstillingen "Kameraet og os". Udstillingen præsenterer et udvalg af værker fra bibliotekets fotosamlinger, der rummer flere millioner billeder. Temaet er mennesket på fotografi, og vi skal undersøge, hvad fotografiet gør ved vores opfattelse af os selv og vores forestillinger om hinanden.

I undervisningsforløbet sætter vi særligt fokus på det fotografiske portræt, og hvordan mennesket igennem tiden har forstået og fortolket sin egen identitet gennem fotografiet.

Undervisningsforløbet fortæller historien om det fotografiske portræt med afsæt i forskellige former for fotografi. Vi starter med de første dyrebare portrætter skabt på forsølvede metalplader og følger den fotografiske udvikling til nutidens digitale billeder. Portrætterne har alle det til fælles, at de afspejler nutidens fotografier, som eleverne møder og forholder sig til hver dag.

Forløbet starter på skolen, hvor I som klasse selv forbereder jer på besøget med opgaver fra biblioteket. Derefter fortsætter undervisningen på Det Kgl. Bibliotek og foregår dels i udstillingen "Kameraet og os", dels i bibliotekets undervisningssal Galejsalen.

Undervisningsforløbet indeholder en særlig workshop, hvor eleverne vejledes i at tage deres egne portrætter og bearbejde dem kreativt.

Efter besøget har I mulighed for at fortsætte arbejdet hjemme på skolen med et materiale, der samler op og bygger videre på indtrykkene fra biblioteket og temaerne fotografi, identitet og fællesskab.

Praktisk

  • Målgruppe: 4.- 6. klasse
  • Fag: Dansk, historie og billedkunst
  • Pris: 850 kr. Venteliste til betalingsfrit forløb ved Åben Skole i Københavns Kommune.
  • Varighed: 2,5 timer

Læringsmål

  • Eleverne har viden om den fotografiske kulturhistorie med særlig vægt på portrættet.
  • Eleverne er i stand til at se på fotografier og analyserer dem.
  • Eleverne kan drage paralleller mellem de historiske fotografier og nutidens fotografier.
  • Eleverne kan reflektere over deres egen brug af fotografi.

Forberedelse til eleverne

Inden besøget skal I på klassen tale om, hvordan eleverne forholder sig til fotografier i deres hverdag. Find spørgsmål og vejledning til samtalen i lærervejledningen herunder.

Læs mere om udstillingen "Kameraet og os".

Praktisk om besøget

Der er et par vigtige ting, I skal være opmærksomme på, når I besøger os:


Book en tid

Lige meget om I kommer til et undervisningsforløb eller et besøg på egen hånd, skal I huske at booke en tid til besøget.

Book en tid


Ankomst

Når I ankommer, skal I henvende jer i butikken. Personalet viser jer de aflåste garderobeskabe, hvor I kan opbevare jeres overtøj og tasker. De forklarer også, hvordan I finder rundt i huset.


Vis hensyn

I er meget velkomne til at gå en tur rundt i bygningerne, men husk vi er et arbejdende bibliotek for studerende og forskere. Derfor er det vigtigt, at klassen taler lavmælt og så vidt muligt følges ad, når I bevæger jer rundt i huset.


Spisning

Vi har ikke et egentligt frokostområde, men I kan købe mad og drikke i caféen. Deltager I i et undervisningsforløb, kan I spise jeres madpakker i undervisningslokalet Galejsalen, hvis I har booket tid til det på forhånd. På grund af andre aktiviteter i lokalet kan vi kun tilbyde 15 minutter til spisning – enten før eller efter undervisningen. Om sommeren anbefaler vi, at I nyder jeres madpakker udendørs i Bibliotekshaven eller ved havnekajen. Mad og drikke i caféen


Fotografering

I må gerne fotografere til privat brug i Det Kgl. Bibliotek: Foto- og filmoptagelser i Det Kgl. Bibliotek