Tema 1 - Øje for detaljen

Undervisningsforløb til 4.-6. klasse.

To hænder holder på en tennisketsjer

Foto: Peter Elfelt

Hvor mange billeder ser du om dagen? For eksempel på din mobil, i reklamer, på sociale medier eller andre steder? Og hvor lang tid bruger du på at se, altså virkelig se og nærstudere alle detaljerne på billederne?

Om lidt skal du bruge tid på at nærstudere de detaljer, som findes på fotografier. Måske vil du opleve, at der gemmer sig historier og oplysninger i detaljerne. Bagefter skal du selv tage et fotografi fyldt med detaljer.

Først skal du se en video med gamle billeder, hvor der er zoomet ind på detaljerne. Billederne er taget af Peter Elfelt, som var fotograf og levede fra 1866-1931. Nu passer Det Kgl. Bibliotek på alle hans billeder.

 

Opgaver

  1. Start med at se videoen. Måske skal du se den mere end én gang. 
  2. Tag et billede af dit værelse eller find et motiv ude i naturen eller i byen. Måske kan du finde et motiv med en masse elementer som bygninger, planter eller rodet på dit værelse – altså et billede, hvor det vrimler med detaljer. 
  3. Nu skal du redigere billedet. Du kan for eksempel ændre lys, beskære billedet eller lægge et filter på det. 
    • Udvælg en detalje på dit billede. Du kan eventuelt gense videoen for at blive inspireret til at finde detaljer. Zoom ind på detaljen og beskær billedet omkring detaljen (husk at gemme beskæringen som et nyt billede, så du ikke mister originalbilledet). 
  4. Skriv en fortælling eller en historie om dit fotografi. Detaljen på dit fotografi kan have en særlig betydning i din historie. Tænk over disse spørgsmål, mens du laver din fortælling: 
    • Hvad forestiller dit billede, og hvad viser detaljen?
    • Hvorfor valgte du netop den detalje ved billedet? Hvorfor er den særlig i forhold til fotografiets andre detaljer?
    • Hvordan skal din historie starte, og hvordan skal den slutte?
    • Er der en morale ved historien? Skal man lære noget af historien? Er der noget, man skal tænke over, når man har læst historien?
    • Hvilken stemning skal der være i historien? Er den sjov, sørgelig, spændende eller noget helt andet?
    • Hvem er hovedpersonen, og hvad er titlen på din historie?