Tema 4 - Arbejde

Undervisningsforløb til 3.-6. klasse.

Gruppe af mandlige arbejdere står med forskellige redskaber

Foto: Peter Elfelt

Har du tænkt over hvad du vil arbejde med i fremtiden? Hvordan vil din arbejdsdag se ud? Vi bruger meget tid på arbejdet og derfor er det også vigtigt, at vi arbejder med noget vi kan lide.

Arbejdsforholdene har ændret sig igennem mange år. Arbejdernes Internationale Kampdag bliver hvert år markeret 1. maj. I den anledning har vi fundet en håndfuld fotografier af stolte arbejdere fra for 100 år siden frem til jer.

Om lidt skal du se en video med gamle billeder af folk i arbejde. Billederne er taget af fotograf Peter Elfelt i perioden 1895-1930. Du vil opleve forskellige arbejdsforhold på billederne og se, at der er både børn og voksne med.

Når du har set videoen, skal du selv arbejde med fotografier, der handler om arbejde. Start med at læse opgaverne hvor du kan se, hvad du skal gøre. 

 

Opgaver

Vælg mellem de tre opgaver nedenunder.

Opgave 1 - Andres arbejde

Mand hamrer på en tønde

Foto: Peter Elfelt

I denne opgave skal du fotografere en person, du kender og beskrive deres arbejde.

  1. Start med at se videoen. Måske skal du se den flere gange.
  2. Nu skal du selv tage et billede af for eksempel dine forældre, der viser, hvad de arbejder med. Måske har videoen inspireret dig til, hvordan billedet skal se ud. Måske skal der bruges rekvisitter, eller du kan selv være med på billedet for at vise, hvad der arbejdes med.
  3. Forbered et oplæg eller skriv en stil om personens arbejde:
    • Hvem ser man på billedet? Hvad er deres arbejde? Hvad arbejder personen med?
    • Beskriv personens arbejdsdag. Hvordan er personens arbejdsdag? Hvor lang er arbejdsdagen? Hvad er det bedste ved personens arbejde? Hvad er det hårdeste ved personens arbejde?
    • Hvorfor har du valgt at tage netop dette billede? Har du haft en særlig idé med opstillingen, rekvisitter eller personer, der er brugt i billeder?

Opgave 2 - Mit drømmejob

Mænd og kvinder poserer i en gruppe foran en københavnsk fabrik

Foto: Peter Elfelt

I denne opgave skal du finde og redigere et billede af dit drømmejob. Bagefter skal du beskrive dit drømmejob.

  1. Start med at se videoen. Måske skal du se den flere gange.
  2. Først skal du finde et billede, der viser det arbejde, du gerne vil have.
  3. Nu skal du redigere billedet. Du kan for eksempel ændre lys, beskære billedet eller lægge et filter på det. 
  4. Forbered et oplæg eller skriv en stil om, hvad du gerne vil arbejde med, når du bliver voksen:
    • Hvad ser man på billedet? Hvad arbejder personen/personerne med på billedet? Hvad er personen/personernes arbejde?
    • Hvorfor har du valgt netop dette billede? Hvad synes du, er spændende ved det arbejde, de laver? Hvad ville det bedste ved arbejdet være? Hvad ville det hårdeste være?
    • Kender du nogen, der har dit drømmearbejde? Hvad kan de fortælle om arbejdet?

Opgave 3 - Pligter derhjemme

En gruppe børn og teenagere sidder og fletter kurve mens en mand holder øje

Foto: Peter Elfelt

I denne opgave skal du tage et billede af de pligter, du har og beskrive dem. 

  1. Start med at se videoen. Måske skal du se den flere gange.
  2. Nu skal du selv tage et billede af, hvad du laver af pligter derhjemme. Det må gerne være flere billeder Du kan redigere billederne ved for eksempel at ændre lys, beskære eller lægge et filter på. 
  3. Forbered et oplæg eller skriv en stil om dine pligter derhjemme:
    • Hvilke pligter har du derhjemme? Hvor lang tid tager de? Hvor meget får du i lommepenge?
    • Hvad kan du godt lide ved dine pligter? Hvad kan du ikke lide ved dem? Kunne du tænke dig andre pligter og hvilke?
    • Spørg dine forældre om de pligter de havde, da de var på din alder. Hvilke pligter havde de? Hvilke forskelle er der mellem dine og deres pligter?