Tema 7 - Modefoto

De senere år er en ny type modefotografi kommet til, der dyrker det almindelige liv mere end billedet af det perfekte liv. Men er normerne om skønhed stadig de samme i dag?

Modefotografier er mere end billeder af tøj. De kan inspirere os til at se ud på en bestemt måde, og modellerne bliver til skønhedsidealer. I dag kan modefotografiet også være ironisk over for sig selv, efterligne hverdagen eller ligefrem vise skyggesider af modebranchen. Men normerne for skønhed er stadig de samme.

En kvinde med mørkt hår spiser pomfritter. Ved siden af pomfritterne er der ketchup og remoulade.  Der kommer to hænder bag fra kvinden, der tager pomfritterne
uden titel (fra serien DANSK), 2020.

Foto: Fryd Frydendahl

Et billedes motiv fortæller noget om den situation, der udspiller sig, men også om de personer, som er på billedet, og det miljø, de befinder sig i.

  • Blinkfang: Hvad er det første, man ser på billedet?
  • Hvad foregår der på billedet?
  • Hvordan ser personen ud? Er de kendte? Har de særlige egenskaber? Hvilken funktion har de?
  • Hvor befinder personen sig henne?
  • Er der vigtige rekvisitter, og spiller de en rolle?

Fortolkningen af et billede er en forklaring af, hvad fotografen prøver at kommunikere gennem billedet?

  • Er det et provokerende billede?
  • Vil fotografen have os til at tage stilling eller reagere?
  • Taler billedet til vores følelser: samvittighed, glæde, omsorg, fornuft, ubehag eller medlidenhed?

Opgaver

  • Beskriv Fryd Frydendahls modebillede med fokus på motivet.
    • Hvad er billedets blikfang?
  • Overvej hvad der gør dette billede til et modefoto.
    • Hvilke elementer gør det til et typisk modefotografi?
    • Hvilke elementer er atypiske, skæve eller hverdagslige?
  • Diskutér hvordan fotografen forsøger at vise noget ironisk eller en skyggeside af modeverdenen.
    • Hvordan ser I det på billedet?
    • Hvordan vil I fortolke billedet? Hvad er budskabet?
  • Diskutér om modellen er et skønhedsideal for jer? Hvorfor eller hvorfor ikke? Skriv jeres pointer ned.

Perspektiv

I 1950erne benyttede nogle fotografer en bestemt fremgangsmåde for at få det perfekte foto-ansigt. Modellernes ansigtshår blev barberet væk, der blev malet skygger under hagen, strittende ører blev holdt tilbage med hårnåle og elastikker, og lange fortænder blev forkortet visuelt med sort klisterbånd. Oveni det hele kom en tung make-up, en kontrolleret lyssætning og naturligvis det efterfølgende arbejde med at manipulere og pynte på billederne, når de var taget. Alt dette blev gjort for at opnå et bestemt skønhedsideal.

Kvinde med sort trøje og handsker sidder ved et bord. En hat med en enkel fjer skygger for hendes ene øje.
Uden titel (bragt i Ugejournalen Tidens Kvinder, nr. 10, 1952), 1952.

Foto: Guy Arsac

  • Sammenlign dette historiske modefotografi med Fryd Frydendahls billede og fokusér særligt på motiverne.
    • Hvilke ligheder og forskelle er der?
    • Hvordan er de to modeller skønhedsidealer på hver deres måde?

Øvelse

  • Tænk over hvilke skønhedsidealer I har hver især. Præsentér dem for hinanden i gruppen og begrund jeres svar for, hvorfor I har valgt netop denne person.