Tema 2 - Krigsfotografiet

Krigsfotografen tager i dag ud til fjerne krige for at dokumentere rædslerne. Krigsfotografier har historisk været med til at præge synet på krig for de, der ikke har oplevet den selv.

Mand løber mens København bliver bombarderet

Foto: Erik Petersen

Opgaver

  1. Beskriv fotografiet fra bombningen af Den Franske Skole. Vær særligt opmærksom på motivet i dette fotografi. Hvad er det for en situation, pressefotoet viser? Hvem optræder på billedet? Hvilken handling foretager personen? Hvilken undergenre vil I placere fotografiet under? Brug Analysehjulet i jeres arbejde.
  2. Hvilke følelser får I, når I kigger på billedet?  
  3. Manden løber, men vi ved ikke, hvorfor eller hvorhen. Hvad betyder det, at han er fanget i luften?  
  4. Prøv at undersøge Joachim Ladefoged fotoserie fra Albanien  
  5. Her ser I fotograf Joachim Ladefogeds fotografier fra det urohærgede Albanien fra slutningen af 1990’erne. Brug lidt tid på at kigge på de forskellige billeder.  
    • Hvad fortæller fotografierne om en befolkning i krig?  
    • Hvordan synes I, at krigen bliver portrætteret rent æstetisk? Hvad gør det, at billederne er sort/hvide?

Øvelser

Se på vinderbillederne under Årets Pressefoto. Find eksempler på fotografier med motiver, som I mener kendetegner en krigszone eller et sted med konflikt. Se eksempler på billeder fra krigszoner på Krigszone 2017.

  • Hvordan kan fotografierne, som I har fundet, sammenlignes med hinanden og med billedet fra bombningen af Den Franske Skole? 
  • Prøv at snakke sammen om, hvordan man forbereder sig mentalt på at skulle tage billeder fra krigszoner. 
  • Hvorfor er det vigtigt for os, at fotografer tager ud og dokumenterer krigszoner?

Fordybelse

Læs artikel om krigsfotografer og PTSD.

Se filmen fra dagen, hvor ulykken ved Den Franske Skole skete.